۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

اسطوره های سیاسی مشروعیت بخش و تأثیر آنها در فضای سیاسی ایران

اسطوره‏های سیاسی  در تمامی نقاط دنیا به شکلهای متفاوت وجود دارند و به صورت پیوسته خود را بازتولید می کنند، اندیشه‏ی انسان مدرن امروز اگرچه اسطوره ستیز و اسطوره گریز است اما اسطوره دامی است گریزناپذیر در راه اندیشه‏ی انسانی، عزم راسخ و اراده‏ی خلل ناپذیر انسان برای پرهیز از اسطوره و پناه بردن به عقل که در سده‏ی 19 میلادی و در اندیشه‏ی هگل و مارکس به اوج خود رسید، خود تولید کننده‏ی صورتی جدید از اسطوره‏اندیشی بود که اسطوره‏ها‏ی عقل مدرن را به وجود آورد و محصول آن نازیسم و فاشیزم و کمونیسم در سده‏ی بیستم بود

بررسی قرابتهای زبانی میان کردی و فارسی و چند پیشنهاد برای واژه سازی در زبان فارسی

چکیده
زبان کردی و فارسی هر دو از مجموعه زبانهای هندواروپایی هستند . همچنین این دو زبان متأثر از زبان اوستایی بوده و تا دوره ی میانه در بسیاری از صورت های تلفظی نیز همانند بوده اند. قرابتهای زبانی میان این دو زبان بسیار گسترده است و زبان کردی به دلیل نزدیک بودن به ریشه های کهن و اصیل می تواند منبعی برای احیا و بازسازی صورتهای متروک در زبان فارسی باشد. و از دو طریقِ بازگرداندن واژگان و استفاده از الگوهای واژسازی می توان از زبان کردی برای غنای زبان فارسی یاری جست.

زیباییهای لفظی و بلاغی در امثال فارسی

چکیده
مثل ها به عنوان گونه ای از ادبیات عامیانه به دلایل مختلفی مورد توجه و اقبال عامه هستند که یکی از این دلایل شکل ادبی آنهاست. مثل ها گاه به صورت منظوم و شعر هستند و گاه نثر که در نثر نیز صنایع لفظی عمدتاً از نوع تکرار  و جناس بوده و  باعث ایجاد موسیقی و آهنگ در کلام می شوند. در نتیجه آهنگ و موسیقی مهمترین عوامل از مجموعه علل بلاغی محبوبیت امثال هستند.

کلید واژگان: مثل، موسیقی، فنون بلاغی

لێکۆڵینەوەی ئۆستوورەناسانەی مەم وزین

مةمءزين

هةر وةك  مامؤستا هيَمن دةلَيَ: مةم ءزين بة ناوبانطترين ضيرؤكي كوردية.
ضيرؤكيَك كة ضةندين طيَرِانةوةي هةيةء برِيَ جياوازي لة نيَوان توخمةكاني طيَرِانةوةيدا هةية، بةلآم ناوةرِؤكي رةسةني ضيرؤكةكة كة ئوستوورةيةكي  كؤني ناوضةي رؤذهةلآتي نيَوةرِاستة كة لة شويَني خؤيدا بة تةواوي باسي لة سةر دةكةين. ئةم ضيرؤكة وةكوو هةمووي ضيرؤكة كورديةكانء بة طشتي وةكوو هةموو ضيرؤكة كؤنةكاني دنيا لة سةرةتاوة بة شيَوةي زارةكيء لة زماني شايةرةكانةوة (كة بة بةيت بيَذ دةناسريَن) طوتراوة، هةر بؤية جياوازي طيَرِانةوةو هةروةها تيَكةلَ بووني توخمةكاني طيرِانةوة، لو ئةدةبي زارةكيء ئةم بةيتةشدا شتيَكي ئاساييء حاشاهةلَنةطرة.

مفهوم فردیت و تطور معنایی آن و تعریف امروزین پست مدرنیسم از آن

انسان اگرچه به دلیل اجبار طبیعت و به خاطر رفع الزامات و نیازمندیهای حیاتی خود به زندگی جمعی روی آورده است و موجودی اجتماعی قلمداد می شود، اما زندگی جمعی او متفاوت از هر موجود دیگر و انتخابی از سر اجبار است. انسان از همان نخستین ادوار حیات جمعی خود تقابل میان خواست فردی و الزامات و قوانین زندگی جمعی را دریافت، تقابلی دائمی که منجر به ایجاد مفاهیم و نهادهای پیجیده ای همچون نهاد دینی شد.